Sunday, July 27, 2008

Kedah sokong usaha meningkatkan hasil lembu pedaging

GURUN - Ahli Parlimen Jerai, Ustaz Mohd Firdaus Jaafar menyarankan supaya penternakan lembu dikomersialkan sejajar dengan slogan "Pertanian Adalah Perniagaan". Beliau berkata demikian ketika merasmikan Seminar Pembangunan Projek Integrasi Lembu Pedaging Dengan Kelapa Sawit di Harvard Suasana Hotel anjuran Jabatan Perkhidmatan Veterinar yang dihadiri oleh penternak-penternak di sekitar Parlimen Jerai.
Dalam ucapannya, Ustaz Firdaus menyeru penternak-penternak agar merujuk kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar berhampiran bagi mendapatkan khidmat nasihat berkaitan penternakan lembu secara terancang. Ujarnya, "kerajaan negeri Kedah menyokong penuh segala usaha-usaha yang dilakukan oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar bagi meningkatkan hasil ternakan dan sekaligus ianya akan meningkatkan taraf kehidupan para penternak".
Seminar sehari itu turut mendedahkan peserta dengan pembentangan kertas kerja oleh Dr. Muhammad Safaruddin Md. Dawam (Ketua Seksyen Pedaging Jabatan Perkhidmatan Veterinar Malaysia) yang bertajuk Pembangunan Sektor Pedaging di Bawah Program Integrasi PINTAR. Sementara itu Dr. Harun Ongah (Pengurus Bahagian Industri Pertanian NCIA) pula membentangkan kertas kerja bertajuk Pembangunan Industri Lembu di Bawah Program Wilayah Ekonomi Koridor Utara.

No comments: