Friday, September 26, 2008

Kisah Mat dan keluarga

26-Sept-08 : Sebelum solat Jumaat seorang rakan memberitahu saya tentang kisah Mat dan keluarga yang tersiar dalam Utusan Malaysia hari ini. Kebetulan saya dijadualkan bersolat Jumaat di Masjid Kampung Keda, Yan dan selepas selesai solat, saya dan rakan-rakan terus mengunjungi Mat dan keluarga di Titi Bakong, Yan.
Kunjungan kami disambut Mat dan keluarga, ibunya Puan Norshidah menceritakan serba sedikit tentang penderitaan hidup keluarganya hingga menyebabkan Mat terpaksa menamatkan persekolahannya lebih awal. Ibu ini terpaksa menyerahkan anaknya yang bongsu kepada keluarga angkat kerana keperitan hidup yang terpaksa ditanggungnya. Anaknya yang ke 6, Mohd Ellyas terpaksa berulang alik ke Hospital Besar Alor Setar untuk rawatan pada setiap bulan kerana penyakit "tyroid" yang dihidapinya. Akibat kesempitan hidup, anak ini terpaksa menanggungnya sendirian kerana rawatan susulan tidak dapat dibuat ke atasnya.

Dalam kunjungan itu, saya mewakili PKWR Parlimen Jerai dan DPPK Jerai menghulurkan sedikit sumbangan untuk keluarga ini membuat persediaan menyambut aidil fitri. Insyaallah, persiapan baju raya keluarga ini akan kami sediakan segera bagi memberikan sedikit sinar kegembiraan untuk mereka di hari raya nanti. PKWR akan mengusahakan bantuan-bantuan lain kepada keluarga ini.
Bergambar dengan keluarga Puan Norshidah

Ustaz Firdaus Jaafar
26-09-08

No comments: