Saturday, February 21, 2009

Pukat siput jejaskan pendapatan nelayan.

Mohd Firdaus (dua dari kiri) bersama penduduk Kuala Sungai Udang memohon pihak berkenaan atasi masalah bot pukat siput.

KUALA SUNGAI UDANG- Nelayan bot pukat siput yang sepatutnya beroperasi tiga batu notika dari pesisir pantai telah melanggar kawasan nelayan pesisir pantai sekitar Kuala Sungai Udang, masalah itu berlaku beberapa bulan lalu sehingga kini.
Untuk menyelesaikan masalah itu, Ketua Kampung Keda Kuala Sungai Udang, Abd Majid Abd Ghani telah membuat laporan polis kerana tidak berpuas hati dengan tindakan nelayan bot-bot pukat siput yang beroperasi di perairan Yan terutamanya di Kuala Sungai Udang sejak beberapa bulan itu.
Abd Majid telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Yan pada jam 10.42 pagi kelmarin.
Menurutnya, beroperasinya bot-bot itu telah menjejaskan hasil tangkapan nelayan pesisir pantai di sini. Bot pukat siput tersebut hanya boleh beroperasi tiga batu notika jauhnya dari perairan pantai, tetapi nelayan tersebut telah melanggar kawasan.
"Saya mewakili nelayan di kawawsan ini memohon kepada pihak bertanggungjawab supaya dapat mengambil tindakan, demi membantu nelayan pesisir pantai di sini untuk mendapatkan hasil tangkapan ikan yang banyak seperti sebelum ini," katanya.

No comments: