Saturday, December 13, 2008

Helmi tidak sepatutnya dipersalahkan

JERAI- "Tidak sepatutnya Penjaga Gol Malaysia, Helmi Eliza Elias dipersalahkan kerana melakukan kesilapan melepaskan tiga biji gol ketika bertemu dengan Vietnam di stadium Surakul, malam kelmarin seperti mana yang disiarkan oleh salah sebuah akhbar tempatan yang mengatakan "Helmi macam budak sekolah"
Demikianlah kata Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar ketika dihubungi Sinar Harian, semalam. Beliau amat kecewa kerana Helmi seorang sahaja dipersalahkan apabila pasukan Malaysia kalah ditangan Vietnam 3-2.
Mohd Firdaus berkata, belia anti kritikan yang dilemparkan oleh jurulatih pasukan, B Sathianathan tehadap Helmi seorang sahaja, sebaliknya ianya kepada pasukan itu sendiri dan jangan hanya mempersalahkan seseorang individu sahaja kerana itu tidak adil.
Menurutnya, rakyat kedah sentiasa menyokong Helmi dari belakang kerana beliau mempunyai potensi yang baik untuk menjadi penjaga gol bola sepak negara ini.
"Saya mewakili rakyat kedah tidak suka sama sekali kritikan yang dilemparkan kepada Helmi seteruk itu, ianya bukan akan memotivasikannya malah akan melemahkan kerjayanya sebagai penjaga gol bola sepak negara ini.
"Seseorang jurulatih yang baik tidak akan meghukum seseorang individu itu sedemikian rupa kerana ianya akan memalukan Helmi serta keluarganya sendiri," katanya.
Beliau berkata, tidak salah untuk mengkritik tetapi biarlah ianya memberikan motivasi kepada individu terbabit. Bola sepak merupakan satu pasukan dan tidak sepatutnya Helmi seorang sahaja dipersalahkan.
"Jika dilihat persembahan Helmi tidak memuaskan, kenapa beliau (jurulatih) tidak dikeluarkan terlebih awal sebelum beliau melepaskan 3 biji gol, ini merupakan tindakan yang perlu diambil oleh jurulatih.
Ujarnya lagi, beliau mengharapkan supaya Helmi lebih tabah dan jangan kerana kritikan itu beliau tertetan kerana rakyat Kedah sentiasa menyokongnya dari belakang.

No comments: