Saturday, March 14, 2009

Pusat Latihan Langkasuka bantu cegah pengangguran pekerjaan.

Antara tetamu yang hadir pada majlis Konvokesyen Pusat Latihan Langkasuka, baru-baru ini.
BEDONG- Konvokesyen Pusat Latihan Langkasuka kali ke-7 merupakan suatu kesempatan bagi pusat ini untuk memberi pengitirafan serta penghargaan kepada semua pelatih yang telah tamat dan berjaya menamatkan kursus dalam bidang kemahiran masing-masing dengan cemerlang.
Ketua Eksekutif Pusat Latihan Langkasuka, Dr Abdul Jalil Ahmad berkata, sektor industri dalam apa pun produknya menggunakan teknologi tinggi dan canggih, pasti memerlukan pekerja mahir yang berketerampilan di samping memiliki sifat inovatif serta kreatif.
Menurutnya, penguasaan teknologi dan kemahiran terkini hanya dapat diperolehi melalui latihan kemahiran yang berterusan. Justeru itu, Pusat Latihan Langkasuka telah menyediakan pembelajaran yang proaktif serta berketerampilan tinggi sesuai dengan korikulum Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) bagi membolehkan pelatih-pelatihnya menjadi seorang pekerja mahir dalam bidang yang diceburi.
"Dalam usaha meningkatkan sumbangan kepada masyarakat, pusat latihan ini telah menjalinkan persefahaman serta kerjasama yang erat dengan Felda Prodata iaitu salah satu institusi yang diwujudkan oleh Felda dengan menawarkan latihan serta pembelajaran ditaja sepenuhnya oleh mereka (Felda) untuk anak-anak generasi baru Felda di seluruh negara sebagai salah satu obligasi sosial dalam membina semangat juang yang tinggi.
"Pada masa yang sama mereka memperoleh kemahiran Sijil Juruteknik Sistem Komputer tahap 02 dan 03 yang diitiraf dan dianugerahkan oleh JPK," katanya ketika berucap pada majlis Konvokesyen Pusat Latihan Langkasuka, baru-baru ini.
Abdul Jalil berkata, pada akhir tahun 2008, sebuah Pusat Kemahiran Automotive Antarabangsa berpengkalan di United Kingdum "The Institute Motor Industries- IMI" telah melantik Pusat Latihan Langkasuka sebagai "Pusat Satelit Automotive" mereka yang pertama di utara semenanjung Malaysia bagi menjalankankursus Automotive peringkat Diploma -IMI.
"Pelatih Automotive tahap 3 JPK Kementerian Sumber Manusia yang dilaksanakan di pusat ini berpeluang menambah selangkah lagi kemahiran sebagai program berkembar yang ditawarkan secara percuma oleh pusat ini dalam menokok tambah nilai bagi memperoleh pengitirafan antarabagsa," katanya.
Beliau berkata, statistik menunjukan lebih 80 peratus graduan pusat latihan tersebut yang telah tamat menjalani latihan industri telah memperoleh pekerjaan.

No comments: