Tuesday, March 10, 2009

Umat Islam perlu mengikut jejak langkah rasullah.

Mohd Firdaus Jaafar

JERAI- Umat Islam diminta mengingati perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. Sempena hari keputeraan baginda pada 12 Rabiulawal ini, ianya memberi peluang kepada kita mengingati semula perjuangan rasullah dalam menyebarkan agama Islam.
Ahli Parlimen Jerai, Ustaz Mohd Firdaus Jaafar berkata, sempena sambutan Maulidurrasul pada hari Isnin ini, kita umat Islam perlulah mengingati perjuangan rasullah dalam menyebarkan syiar Islam sehingga ianya tersebar luas.
Menurutnya, rasullah telah menempuh pelbagai rintangan dan dugaan dalam menyebarkan agama Allah s.w.t iaitu Islam kepada masyarakat. Pelbagai penghinaan telah dilakukan terhadap baginda, tetapi baginda begitu tabah untuk membawa agama Islam.
"Masyarakat hari ini perlu melihat kisah-kisah rasullah ketika zamannya, sewajarnya kita hari ini juga berusaha dalam menyebarkan agama Islam dan segala rintangan dan dugaan yang ditempuhi perlulah dilalui dengan hati yang tabah.
"Umat Islam mesti menjadikan rasullah sebagai panduan kita, seperti melakukan sunnah-sunnah Rasullah kerana ganjaran pahala berlipat kali ganda akan diberikan oleh Allah s.w.t. kepada umatnya," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di sini, kelmarin.
Mohd Firdaus berkata, pada masa pemerintahan rasullah, baginda memerintah dengan baik manakala pentadbiran negerinya begitu mengkagumkan. Oleh itu kerajaan negara kita hari ini juga perlu mengikut corak pemerintahan rasullah.
"Sebagai contoh, umat Islam lelaki kebanyakannya mengunakan nama "muhammad" di pangkal nama kerana nama tersebut begitu cantik seperti nama rasullah. Oleh itu jangan sekadar nama sahaja, malah sunnah rasullah yang lain perlulah kita umat Islam hari ini ikutinya," katanya.
Beliau berkata, mengharapkan supaya umat Islam hari ini mengadakan sambutan maulidurrasul di masjid-masjid sebagai tanda kita mengingati rasullah, sambutan maulidurrasul tersebut perlulah diisi dengan kuliah-kuliah agama mengingati perjuangan baginda dalam menyebarkan agama Islam.

No comments: