Tuesday, November 25, 2008

Tumpuan dalam kelas, kunci kejayaan murid 7A UPSR

SUNGAI LIMAU - Seorang murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Aik Min, Ooi Hui Sze memperoleh 7A dari lapan subjek yang diambil termasuk subjek Penilaian Kerja Amali Sains (PEKA) mendapat gred 1, dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2008.

Subjek tersebut termasuk Bahasa Melayu (Pemahaman), Bahasa Melayu (Penulisan), bahasa Inggeris, Matematik, bahasa Cina (Pemahaman), bahasa Cina (Penulisan) dan Sains serta PEKA.

Ooi Hui Sze berkata, kejayaan yang diperoleh ini atas usahanya memberikan tumpuan ketika di dalam kelas, selain sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk capai kejayaan.

“Saya tidak masuk mana-mana kelas tambahan, tetapi banyak menghabiskan masa dengan membaca buku serta mengulang kali pelajaran setiap kali pulang dari sekolah,” katanya.

Atas kejayaan itu Ahli Parlimen Jerai, Ustaz Mohd Firdaus Jaafar berbesar hati menyampaikan sumbangan kepada Hui Sze, di rumahnya di sini. Mohd Firdaus berkata, murid hari ini perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan, setiap kegagalan bukan bermakna mereka akan gagal selama-lamanya.

“Murid hari ini mempunyai persaingan yang hebat kerana ramai pelajar kita hari ini cerdik pandai, oleh itu kepada mereka yang akan menduduki peperiksaan pada tahun hadapan perlu berusaha dari sekarang demi mencapai kejayaan dalam peperiksaan tersebut nanti. Tahniah kepada murid yang berjaya memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR yang telah diumumkan baru-baru ini,” katanya.